6.4.13

Sund lørdags slik

Hey, i dag tænkte jeg at vi skulle snuppe en lille sundheds indlæg, da sundhed er en ting, som jeg går rigtig meget op i.
Jeg spiser på ingen måder slik i hverdagen, udover tyggeummi, og derudover går jeg rigtig meget op i hvad jeg så spiser, at det er sundt, og at jeg holder mig inden for et antal kalorier. Jeg har bl.a. en app der hedder ShapeUp, som jeg bruger hver dag. Der taster jeg min mad ind og det motion, jeg laver. Nogle synes det er for meget, og at jeg går alt for meget op i det, men jeg kan godt lide det. App'en er god hvis man godt vil have styr på sin kost og hvad man spiser, og for nogle hvis man måske vil tabe sig lidt!
Men ja, så bliver det weekend, og det er nogle af de dage, hvor jeg har allermest lyst til slik. Super træls, men jeg synes også, at man skal have lov engang imellem. Derfor spiser jeg da også slik, is eller kage som alle andre i weekenderne, men jeg tænker over hvor meget, jeg spiser af det. For ikke altid at falde i slikskålen spiser jeg frugt og nødder i stedet for, og jeg synes det er en super erstatning! ! 10 gange sundere!
En helt anden, drønlækker, er kikærter. Kikærter er UTROLIG sunde, og tro mig det smager delicious. Derfor synes jeg i fortjener opskriften ;-)

Det du skal bruge er:
Kryderier
Salt
Enten forkogte kikærter på dåse eller tørrede kikærter som du ligger i blød i koldt vand i ca. 8-10 timer.



Det du skal gøre er:
Start med at hæld kikærterne i en sigte, skyl dem og lad dem dryppe lidt af. Derefter finder du en skål, hvor du putter dine kikærter i og krydre dem eks. paprika, hvidløg og selvfølgelig altid salt. Hvis du vil lave flere smage skal du selvfølgelig dele kikærterne op i flere skåle, og så skal du ellers bare blande krydderierne sammen med kikærterne med en gaffel eller lign. Bagefter hælder du  kikærterne ud i en bradepande med bagepapir i bunden, og så skal de bare i ovnen.

Sørg for at have tænd ovnen på 180°C inden, så den er varm. De skal have mellem 45-60 minutter og skal  vendes nogle gange i løbet af at de er i ovnen. Kikærterne skal når de er færdige være hårde og sprøde. Hvis man synes de ikke er helt sprøde nok og man kan mærke, at de er bløde inden i, giver man dem bare lidt mere. Så tager man dem ud af ovnen og lader dem køle af.


Og bum, så har du den lækreste sunde snack!


Håber i kunne lide indlægget! 
Fortsat god weekend!

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud og virkelig sundt, mhm! Jeg vil da gerne prøve og lave sådan nogle hihi!

    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/ du meget velkommen til at tjekke min blog ud :-). Og lig gerne en kommentar også :).

    SvarSlet
  2. Det er også virkelig lækkert!
    Tusinde tak for din kommentar! ;-)

    Anne-Sofie

    SvarSlet