24.5.13

Motivation

Nu begiver jeg mig ud i det "THE BIG HEALTH TOPIC!". Jeg har længe prøvet at udskyde det lidt, men nu har jeg endelig taget mig sammen til at få et sundhedsindlæg fikset sammen. Det kommer til at bygge meget på personlig holdning og erfaring. Jeg er på ingen måder professionel eller ekspert, så i må ikke hænge mig op på de ting jeg skriver - Jeg skriver som jeg oplever sundhed, og hvordan jeg lever et sundt liv ;-) Jeg regner med, at det her bliver et af en del sundhedsindlæg, da jeg ikke vil kunne overskue at skrive ALT i det her indlæg.
Håber i kan lide det - Enjoy

Jeg tror bare, at jeg starter lige på og på og hårdt piger! "Hvem af jer vil gerne have en smækker-lækker sommerkrop?". Jeg tror ikke, at der er mange der tænker "føj nej, det skal jeg bare ikke have". En ting er at tænke på at få det - Noget andet er faktisk at gøre det! For at få den eftertragtede flade mave, de tynde lækre ben og den runde veltrænede numse bliver man nødt til at "kicke" sig selv i måsen. Og det er altså ved at være sidste kald, hvis det skal nåes til sommer! Hvis man normalt er aktiv, så er det ikke en nær så stor omvending eller kamp. Men er man gået i suppedasen, og har måske stadig lidt julefedt sidende, så kræver det lidt at opbygge den her sunde livsstil. For at få den perfekte krop, som vi nok må indrømme at størstedelen af os søger, skal man selvfølgelig være aktiv. Løb, gå ture, lave pilates, cykle eller lign. Men FAKTISK er det 75 % er kosten og 25 % er træning. Derfor går det ikke at dyrke evt. fodbold men spise junkfood 5 gange om ugen. Kosten er så forbandet vigtig! Du skal have dine proteiner, mineraler, lidt fedt og vitaminer. Det er en svær ting at have at gøre med, men med tiden vil det blive naturligt for os at foretrækker det sunde, hvis vi bare gør noget ved det! Så når du træner, for det bliver du nødt til hvis du vil have kroppen helt tonet og klar til sommer, så giv den lige lidt mere end du plejer. Og når du står og skal vælge noget mad i køleskabet, så tænk lige over hvad du tager en ekstra gang.

Jeg selv går meget op i både kost og motion. Og det da heller ikke være nogen hemmelighed, at det først er blevet min helt store interesse efter at have gået på min efterskole i et par måneder og taget et par kilo på ;-) For mig har det også været lidt af en kamp for at komme hertil, hvor jeg står nu. Jeg har altid været skind og ben og har haft et højt stofskifte. Derfor kom det da også som et chok for mig, at jeg faktisk kunne tage på, og at jeg skulle til at tænke meget mere over min kost og motion. Men jeg vil faktisk sige, at jeg på nogen punkter er glad for det. Hvis ikke det var sket, have jeg aldrig tænkt i så sunde baner som nu! Men tilbage til det med, at det skiftede: Jeg fandt med det samme ud af, at nu måtte jeg ændre stil. Jeg begyndte skridt for skridt at ændre min livsstil. Jeg skar ned for sukkeret, begyndte at gå i fitness. Siden har det bare rykket sig utrolig meget! Nu går jeg i fitness ca. 4 gange om ugen, prøver at løbe mindst 1 gang om ugen, skriver min kost ind, træner muskelgrupper hver dag undtagen søndag - der slapper jeg af! (træner kun så meget pga. the maychallenge), spiser helt clean i hverdagene (ingen slik, kage, brød og lign.), hvor måltiderne er fyldt med sundt, og i weekenderne spiser jeg ikke slik og hvad der ellers måtte være . Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne rykke mig så meget på 0,5-1 år, men jeg er utrolig stolt over det! Men husk, det her er sådan jeg lever! Det betyder ikke, at i SKAL. Kør jeres eget løb, tag det med små skridt. Hvem ved, måske behøver i ikke skære ned for sukkeret eller ændre på jeres kost? Måske skal i bare motionere noget mere for at se resultater - Hvis det altså er det i vil ;-) Det skal nemlig siges, at man jo slet heller ikke behøver at køre sund livsstil kun for at få eks. tyndere ben. Jeg gør det også, fordi jeg synes det sund mad smager SÅ meget bedre  , og det giver mig en god følelse indeni. Jeg vil eks. langt heller spise et fad med frugt en chips!
Jeg vil rigtig gerne fortælle jer lidt om hvad jeg træner, men så bliver det et lidt for langt indlæg, så det må blive en anden gang. Men jeg har lovet at sætte min maj-trænings-kalender, som hedder The Maychallenge, ind, så den får i selvfølgelig. Det ser således ud:






Første gang man ser det, tænker i nok lidt "Hvad er det...". Haha, og tro mig, det gjorde jeg også! Men det er faktisk meget simpelt at holde styr på. Hver dag står der 5-6 titler på videoer fra Blogilates youtube kanal, som man skal lave. Det er Casey Ho, som står bag denne geniale kalender. Hun er uddannet fitnessinstruktør og er utrolig dygtig! Jeg elsker hendes videoer, de er så motiverende, og så "bakker" hun en op under træningen. Hun er god til at vise, hvad man skal gøre, og det er overkommelige øvelser, man bliver udsat for. Nu er maj snart slut, og så er "The Maychallenge" ovre, men jeg har virkelig nydt at følge den her kalender! I kan jo evt. være med i den sidste uge på kalenderen, bare for at se hvad det er for noget? Hvis ikke så er linket til hendes fantastiske youtube videoer her. Min ynglings video lige pt. er What makes you bootyful, hehe.


Mange spørger mig også "Hvor får du din motivation fra?"og "Træner du nu igen?". Til det må jeg nok sige "Andre mennesker", jeg bliver motiveret af at se andre. Det at se folk med tynde ben på gågaderne, folk der løber ture forbi mit hus, ja og endda fra Instagram og Weheartit! Billeder, de motiverer mig nok mest! Billeder af tynde trænede maver, billeder af sunde salater. Noget alla billederne over. Synes i ikke også bare at det ser tiltalende ud? Jeg elsker det, hehe. Jeg har på det seneste også godt kunne lide at sætte mål for mig selv. Jeg synes, at det er spændende. Både det at prøve sine grænser af men også at give sig den tak mere. Og så er der bare ikke noget bedre bagefter, når man har gjort det man satte sig for! I kender stensikkert følelsen.
Jeg synes også, at det hjælper hvis man gør det med en veninde. På min efterskole løber jeg sammen med en af mine bedsteveninder mindst en gang om ugen. Vi er også 4 piger, der laver The Maychallenge sammen hver aften eller eftermiddag. Det er selvfølgelig hårdt, men det er 10 gange sjovere, fordi vi gør det sammen, og vi kan fnise lidt af hinanden når man ikke er så god til en bestemt øvelse. Så hvis du sidder med et ønske om at komme i fitness en gang om ugen, så tag da din bedsteveninde under armen og få lidt sjov ud af det! Jeg lover jer, det gør træning meget bedere! Det samme kan i gøre med maden. Hvis i sidder en aften med film og dyner, og det kører bare, men i mangler lige den der snack. Så lav nogle agurke-og gulerods stave og en dip. I vil opleve at det er lige så hyggeligt med sund snack som med slik og fedtrige chips, hvis ikke bedre! ;-)

Husk nu bare på, at i alle er perfekte som i er! Lad være med at sammenlign jer så meget med andre. Det er et råd, jeg selv skal lyttet til, for det er jeg let tilbøjelig til. Og husk nu, alle er forskellig og vi er forskelligt opbyggede! I ER ALLE SMUKKE!

Jeg tror jeg vil slutte den her. Der er SÅ meget mere jeg gerne vil fortælle, men jeg vælger at lave indlæg om sundhed mere fremover. Derudover laver jeg en spørgerunde i forhold til det her emne. Hvad siger i til det? Og kunne i lide indlægget?
Kom gerne med respons og kommentarer!
Det kunne også være SÅ fedt, hvis i allerede nu sidder inde med nogle spørgsmål, så at fyre dem af! Spørg løs!

4 kommentarer:

  1. ... Vil vi gerne have en "Rund veltrænet mave" ? hehe

    SvarSlet
  2. Haha, det var en fejl ;-) Er nu rettet, hehe

    Anne-Sofie

    SvarSlet
  3. Hvor har du The Maychallenge fra?

    SvarSlet
  4. Fra blogilates.com :-)

    Anne-Sofie

    SvarSlet